Oude NS wandeling Tienhovense plassen
In de loop van de jaren zijn er NS-wandeltochten bijgekomen, maar ook (geruisloos) verdwenen. Een regelmaat die niet altijd afgedwongen werd door de asfaltering van het landschap. De afgedankte wandelingen zijn vaak nog prima te lopen.
34 % onverhard wandelen
Startpunt: NS-station Maarssen
OV-bereikbaar: Ja, trein, bushalte
Parkeren: Ja
https://www.routeyou.com/nl-nl/route/view/6854075/wandelroute/tienhovense-plassen
U verlaat het station in de richting Utrecht. Ga aan het eind van het perron linksaf en direct rechtsaf langs het Amsterdam-Rijnkanaal, Westkanaaldijk. Loop via de voetpadopgang links van de weg naar de brug. Vervolgens vóór de brug rechtsaf omhoog en de brug aan de linkerzijde oversteken. Aan de andere zijde meteen linksaf een trap naar beneden. U gaat beneden linksaf en direct weer rechtsaf, asfaltweg langs het kanaal. De eerste weg rechtsaf, Stationsweg.
Aan het eind van de Stationsweg steekt u bij de rotonde over en gaat rechtdoor, Kerkweg. Ga na 100 meter rechtdoor het Harmonieplein over en volg verder het fietspad. Aan het einde van het fietspad rechtsaf (Bolensteinsestraat) en direct linksaf, Breedstraat. U wandelt de brug over en gaat meteen linksaf langs de Vecht, Herengracht. Aan het einde van de Herengracht volgt u rechtdoor het voetpad langs de Vecht. Dit voormalige jaagpad blijft u ca 1,2 km volgen.
Foto: R. van der Puijl |
Aan het eind van het jaagpad gaat u linksaf langs de Vecht, loopt u de brug over en neemt de eerste weg rechtsaf, Machinekade langs café Geesberge. Deze weg aflopen tot aan een gemaal.
Rechts om het gemaal heen lopen en de weg verder vervolgen. Deze weg tussen de weiden vervolgen, Middenweg. Na 200 meter, ter hoogte van caravanpark 'Veenplassen' rechtdoor. Een kilometer verderop, nadat u de boerderij met huisnummer 16 bent gepasseerd, gaat u linksaf de Griendweg in. Daarna neemt u de eerste weg rechtsaf, Meeuwenseweg. Deze halfverharde weg gaat over in een grasweg, onderbroken door enkele hekken. U komt uit in de bebouwde kom van Tienhoven, waar u linksaf gaat. 50 meter verder rechtsaf de brug over, Dwarsdijk.
N. vander Ploeg |
Deze weg buigt na 1 km naar links en komt uit bij het Tienhovens Kanaal bij huisnummer 1. Hier rechtsaf. De halfverharde weg met fietspad gaat na 100 meter over een veerooster met klaphek en ongeveer 400 meter verder over in een schelpenpad. U gaat weer een klaphek door. Na 1,5 km komt u na een derde klaphek op de verharde Kanaaldijk.
De Kanaaldijk vervolgen in oostelijke richting. Na 1,5 km, bij Y-61989/1, ter hoogte van de grenspaal tussen Holland en Utrecht, rechtdoor richting Hollandsche Rading. U komt op de Graaf Floris V-weg.
Bij de volgende kruising, 200 meter verder, rechtdoor het zandpad nemen. Dit pad ca. 1 km volgen. Het pad maakt aan het eind een bocht naar links en komt ter hoogte van grenspaal 20 weer uit op de Graaf Floris V-weg. U vervolgt deze weg ca. 1 km tot u uitkomt op de weg Utrecht-Hilversum. Steek deze weg over. U komt nu op de Vuursedreef. 200 meter verder ligt station Hollandsche Rading.
1. Het Amsterdam-Rijnkanaal is een van de belangrijkste kanalen in het Nederlandse vaarwegennet. Dit deel van het kanaal werd in 1893 in gebruik genomen, het deel ten zuiden van Utrecht in 1938.
2. Aan de Herengracht staan enkele monumentale herenhuizen, ooit gebouwd als buitenplaats. Veel voormalige buitenplaatsen aan de Vecht werden gebouwd in opdracht van rijken uit het 17e eeuwse Amsterdam. U wandelt op het jaagpad langs Goudestein, een van de eerste buitenverblijven uit 1628. Goudestein was bezit van mr. Joan Huydecoper, bewindhebber van de VOC en burgemeester van Amsterdam.
3. Het oorspronkelijke stoomgemaal werd in de 19e eeuw gebouwd voor de drooglegging van de Tienhovense en Maarsseveense Plassen. Voor de uitwatering naar de Vecht werd toen de Machinekade gegraven, een 'boezemwater' omgeven door hoge kaden. De eerste drooglegging van de polder mislukte, omdat de capaciteit van het stoomgemaal te klein was. In 1880 slaagde men er met een nieuwe stoommachine in de Bethunepolder droog te malen.
4. De wipwatermolen 'De Trouwe Wachter' is gebouwd in 1832 en heeft tot 1948 de bemaling van de Oostelijke Binnenpolder verzorgd. De molen is sinds 1963 eigendom van Natuurmonumenten en wordt nu bewoond.
5. Het Tienhovens Kanaal werd oorspronkelijk gegraven voor de afvoer van turf naar de Vecht en de grote turfmarkt in Utrecht. Het kanaal heeft nu nog een functie voor de afwatering van het Gooi. De Kanaaldijk biedt mooie uitzichten naar het noorden op Nieuw Loosdrecht en Hilversum en aan de zuidkant op het voormalige verveningsgebied. Aan uw rechterhand ziet u dat Natuurmonumenten een aantal plassen heeft uitgegraven met de bedoeling dat er zich hier weer trilvenen gaan ontwikkelen.
6. In 1296 werd bij Egelshoek, even ten westen van het dorp Hollandsche Rading, Graaf Floris V door de Hollandse edelen gevangen genomen. Zij deden het met opzet hier, omdat zij dan net over de Utrechtse grens heen waren. Over de grenslijn is eeuwenlang gestreden. Later is deze afgepaald met stenen grenspalen. Aan de Utrechtse zijde van de palen staat het wapen van Utrecht, aan de andere kant de Hollandse leeuw. Hollandsche Rading betekent letterlijk grens met Holland.
Tekstbron: Wandelzoekpagina
Tekstbron: Wandelzoekpagina
Geen opmerkingen:
Een reactie posten