zondag 1 maart 2020

Krijtlandpad1

Krijtlandpad Deel 1

3 September 2019

Afstand: 19.5km
43% onverhard wandelen
Startpunt: Hotel Op de Boud, Parallelweg 5, Valkenburg a/d Geul
Eindpunt: B&B Bij Jolcia, Ghandiplein 4, Maastricht
Bijzonderheden: Crurfsgroeve, Centrum Maastricht

Link naar de route

's Morgens vroeg rond 8 uur zijn we vertrokken uit het Groene Hart naar Valkenburg. Het was eeen mooie dag, half bewolkt met zon en 20 graden. Er staat een een mooie meerdaagse te wachten door de Limburgse heuvels. Ik ben niet op goed geluk begonnen hieraan. Vooraf hebben we etappes gemaakt van maximaal 23 km. Op die manier is er naast het lopen, genoeg tijd om overal rond te kijken en lekker te genieten van een stuk Limburgse vlaai op een terrasje. Echt Vakantie!

De auto parkeer ik langs de parallelweg, nabij Hotel Op de Boud in Valkenburg. Daar kan de auto gratis staan terwijl we de route lopen. Ik heis mijn rugzak op mijn rug rond 11 uur en ga op pad.

Een relaxte wandeling langs de geul, beschut onder de bomen. Een meanderende Geul rechts en diverse groeven aan de linkerhand. Na een heuvelachtig bosgebied en de welbekende trap, een mooi uitzicht over de curfsgroeve. Na het uitzichtpunt even doorlopen voor het informatiebord en lekker bankje voor mijn eerste pauze.

Lang uit liggend op het bankje geniet ik hier van de vogels in het bos en dat ik begonnen ben aan mijn tocht. Na het stukje bos, en diverse groepjes marcherende militairen met veel meer bepakking dan ik bij mij heb, kijk ik over de velden tegen de randen van Maastricht.

Al snel sta ik in Maastricht op de Sint Servaasbrug over de Maas en het is nog vroeg in de middag. Ik heb afgesproken dat ik tussen 18-19uur bij mijn B&B zou zijn. Dus genoeg tijd voor sightseeing van de stad. Dus heb als eerste de Onze Lieve Vrouwe Basiliek bezocht en kaarsje opgestoken voor een voorspoedige reis. Misschien helpt het.

Van daaruit door naar het Vrijthof, een bezoek aan de schatkamer van Sint Servaas, de Sint Servaasbasiliek en het gezellige stadhuisplein. Bij eetcafé #minckelers heb ik heerlijk relaxed op het terras gezeten en meteen ook wat gegeten, om van daaruit door te lopen naar mijn eerste slaapadres: B&B Bij Jolcia.

Jean en Jolante zijn vriendelijk en fexibel in maken van afspraken. Ik heb mijn verblijf echt heel gastvrij ervaren. Gezellig de halve avond zitten praten. Bij hen is het perfect geregeld. Als ik nog een keer naar Maastricht ga, dan bel ik hen als eerste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rondwandelingen Groenehartpad

Veel mensen dromen ervan om ooit een lange pelgrimstocht te maken. Om dat te kunnen doen is wel wat training nodig. Het begint met een rondw...