zondag 1 maart 2020

Krijtlandpad2

Krijtlandpad Deel 2

4 September 2019


Afstand: 21,7 km
26% onverhard wandelen
Startpunt: B&B Bij Jolcia, Ghandiplein 4, Maastricht
Eindpunt: Vrienden op de Fiets, Joos en Michiel in Noorbeek
Bijzonderheden: Eijsderbeemden, Heuvelland Scheelbergweg
Link naar de route

4 September rond half 7 wordt ik wakker en heb aan één stuk door geslapen. Het is hier zo heerlijk stil en bedenk mij de route die mij vandaag te wachten staat. Na nog een hazeslaapje, fris ik mezelf op en schuif aan het ontbijt bij Jean. Met een vers gekookt eitje en eigengemaakte jam wordt ik in de watten gelegd.

Om een uur of 10 bedank ik Jean en de groeten aan Jolante en hijs mijn rugzak op mijn rug en ga onderweg. Dit stuk langs een doorgaande weg, industrieterreinen en langs de spoorlijn vindt ik best saai en stap daarom stevig door. Al snel kom ik in de Eijsdenbeemden, een gevarieerd natuurgebied, direct gelegen langs de Maas. Ik struin wat door het gebied en kom uit bij café Aon 't Bat, mooi voor een eerste stop in stijl: koffie met echte Limburgse vlaai. Vanaf het terras heb ik prachtig uitzicht over de Maas, het fietspontje en het natuurgebied.

Ik ben nog niet op de helft, dus ik moet door. Eijsden is een leuk dorpje en net buiten het dorp staat Kasteel Eijsden. Op het poortgebouw staat een bord dat het voor wandelaars toegankelijk is. Ik ben wel benieuwd en loop een rondje om het Kasteel. Daarna vervolg ik de route, een saai stuk door bebouwing, langs een kerkgebouw en viaduct over de A2.
Kort daarna loop ik een onverhard pad een heuvel op. Hier begint het pas echt: Welkom in het Heuvelland! Verderop kijk je uit over het dal en kan ik herleiden waar ik geweest ben(zie foto). Centrum Maastricht, Oost-Maarland en daartussen de hoge kalkrotsen van St. Pietersberg aan de andere kant van de Maas.
Ik wandel verder over boerenlandweggetjes rond St Geertruid en langs boomgaarden bij Mheer. Om half 4 ben ik in Mheer en ga zitten op het terras van Quanten, recht tegenover de kerk. De lucht wordt steeds donkerder, het kan weleens gaan regenen. Ik bestel een lokaal biertje Val Dieu en zeg dat ik wat wil eten.
Buienradar zegt nu ook dat het gaat regenen en het terras wordt opgeruimd, uiteindelijk valt er nauwelijks regen. Jammer genoeg komt er nu ook geen serveerster meer buiten om nog wat in te schenken. Ik loop naar binnen, reken af en loop door naar een volgende eetgelegenheid in Mheer: Taverne in de Smidse.
Ik strijk neer op het terras in de zon en drink nog een lokaal biertje. Het weer slaat om, het begint te waaien en te regenen. Met de andere gasten verplaats ik naar binnen. Terwijl de regen met bakken uit de hemel komt, geniet ik van een uitstekend 3 gangen menu.

Als het wat droger wordt en mijn bord leeg doe ik mijn rugzak weer op, voor de laatste 1,5km naar mijn logeerplek van Vrienden op de Fiets. Ik wordt warm verwelkomd door Joos en Michiel, we drinken een potje thee en praten wat. Zoveel indrukken en ervaringen vandaag. De vermoeidheid van deze tocht merk ik nu, tijd om te gaan slapen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rondwandelingen Groenehartpad

Veel mensen dromen ervan om ooit een lange pelgrimstocht te maken. Om dat te kunnen doen is wel wat training nodig. Het begint met een rondw...