zondag 1 maart 2020

Krijtlandpad3

Krijtlandpad deel 3

5 september 2019


Afstand 22 km
54% onverhard wandelen
Startpunt:Vrienden op de fiets, Joos en Michiel in Noorbeek
Eindpunt: Hotel Restaurant Vijlerhof
Bijzonderheden: Gulpdal Slenaken, Geuldal Epen, Uitzichtpunt Camerig, Vijlenerbossen
Link naar de Route

Na een wat onrustige nacht, te vroeg wakker opnieuw de slaap vatten lukt niet door langsrazende auto's onder mijn slaapkamerraam. Om de tijd te doden swipe ik wat langs social media en bekijk de weersvoorspellingen; het wordt een buiig dagje.
Noorbeek
Na het ontbijt ga ik op pad. Ik merk dat het hoogteverschil van de heuvels groter wordt. Meer stijgen en dalen. Vlak voor Noorbeek kom ik over een mooi paadje met bomen tussen de weilanden door. In Noorbeek is alles nog stil, bij herberg St Brigida is het nog donker, vandaag zijn ze gesloten(woensdag en donderdag). Buiten Noorbeek volgt een stuk met grote akkers, boomgaarden en op ieder kruispunt van weg; een wegkruis of kapelletje.
Slenaken
Ik arriveer in Slenaken, vanaf hier is het bekend terrein en hier heb ik al vele stappen gezet. De zomervakantie is voorbij ook hier is het rustig in alle horeca. Het kan ook komen door het druilerige weer, het lijkt er op dat zo gaat regenen. Ik wandel verder en net buiten Slenaken komt valt een fikse bui. In de beschutting van een grote boom (en vouwparaplu) blijf ik droog.
Na een kwartier wordt het droger en stap stevig door om voor de volgende bui te schuilen in het Bovenste Bosch. Na een heideveldje in het bos kom ik bij het uitzichtpunt over het mooie Geuldal. Even schuilen voor een klein buitje en genieten van dit uitzicht.
Dit is beeld waarom ik zo van Zuid-Limburg houdt. Mooie uitzichten, aan de horizon een Kasteel (Chateau de Beusdael), er ontspringen beekjes in de heuvel die afstromen in het Geuldal. De Geul stroomt soms snel en soms langzaam en biedt een broedplaats voor ijsvogels. Ik houdt ervan!
Bij de Volmolen wordt de route versperd met hekken en bouwverkeer. Een groot geel bord wijst mij om links van de Geul te lopen. Ikbken hier goed de weg en bij Herberg De Smidse ga ik rechts en over de brug weer rechts om weer uit te komen op de route. Hier bij de Wingbergerhoeve staat de bekende ijs- en fruitkraam, met het lekkerste ijs van Zuid-Limburg. Ik koop een bakje ijs en schuil tegelijkertijd weer voor een hoosbui.
Via een pad langs de Geul gaat de route verder richting het Vijlenerbosch naar Camerig, bij Buitenlust neem ik weer even een stop met een drankje en geniet van deze unieke plek met dit uitzicht.
Het pad door het Vijlenerbosch is behoorlijk stijgen en dalen, maar ik weet ik ben bijna bij mijn volgende slaapplaats. Op het kruispunt met mooi uitzicht op het dal en kerkdorp Vijlen buigt de route af opnieuw het bos in. Ik loop van hier af door naar Vijlen. Op basis van de E-walk app navigeert ik heel makkelijk richting het dorp met de kerk als baken aan de horizon. Ik kom nog een mariakapelletje tegen en kruiswegstaties. Dit is de zwaarste tocht door het vele stijgen en dalen, met een zware rugzak op mijn rug. Ik ben er bijna en ondanks de vele buien, toch droog over gekomen. De komende 2 nachten verblijf ik in wat meer luxe in Hotel Vijlerhof.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rondwandelingen Groenehartpad

Veel mensen dromen ervan om ooit een lange pelgrimstocht te maken. Om dat te kunnen doen is wel wat training nodig. Het begint met een rondw...