zondag 1 maart 2020

Krijtlandpad4

Krijtlandpad Deel 4

6 september 2019

Afstand: 21,4 km
85% onverhard wandelen
Startpunt: Hotel Restaurant Vijlerhof
Eindpunt: Hotel Restaurant Vijlerhof
Bijzonderheden: Vijlenerbossen, Natuurgebied Wolfhaag, Drielandenpunt Vaals, Holset
Link naar de route

Gisteren was een vermoeiende dag waar ik over 22km, ruim 300m stijgend en 300m dalend pad heb afgelegd. En dat ongetraind een 3e dag met een rugzak van 7kg. Ik geniet van de luxe van Hotel Vijlerhof met prima 3-gangen diner en zeer uitgebreid ontbijt.

Vandaag loop ik de route via het 3-landenpunt terug weer naar het Hotel waar de route vlak langs heen komt. Pittig tochtje met totaal 380m stijgen en weer dalen. Bijkomend voordeel is dat ik bijna gehele inhoud en gewicht van mijn rugzak achterlaat in het hotel.

Na het uitgebreide ontbijt ga ik op weg. Om niet precies dezelfde weg terug te lopen van gisteren, pak ik de route op via de Schwartzberg, om van daaruit de route door het Vijlenerbosch te looen , door naar het Hijgend Boshert. Het is nog vroeg en hier is heg nog heerlijk rustig, het café zit nog dicht. Via het holsetterbos een paar grafheuvels en sterk dalende grub kom ik bij het natuurterrein van Wolfhaag.
Hier wacht mij een grote uitdaging. De koeien, kalfjes en stieren staan en liggen precies bij een doorgang tussen hakhoutwallen. Het bord zegt minimaal 25m afstand houden en wil niet midden door de groep heen lopen. Kortom, Ik kan hier niet verder!
Ik besluit om voor de kudde een prikkeldraadje te trotseren en parallel aan de kudde door te lopen. Oei, nog een prikkeldraadje , maar dan iets hoger. Die ook overheen en loop verder voorbij de kudde, hier wil ik terug naar het weiland. Het draad is te hoog en verderop wordt het een hoge dichte meidoornhaag, nog iets verder dan. Aan einde van weiland zoek ik nog een plekje waar ik nog een keer zonder kleerscheuren over het draad heen kan.

Nu door naar het 3-landenpunt, vlakbij voor de drukte van het doolhof, zie ik nog een ree tussen het groen. Ik loop verder tot het hoogste punt van Nederland, nu merk ik pas hoe lekker een lichte rugzak is. Ik ben halverwege de route en
nog vol energie, via Vaals loop ik door naar kerkje van Holset, waarin ik een momentje stilte neem. Daarna loop ik naar de overburen van Herberg Oud Holset.
Hier bestel ik een uitsmijter en heerlijk biertje en neem plaats op het achterterras in de zon. Tijd voor rust en ontspanning. Ik realiseer me nu wat een mooie tocht ik al gehad heb en morgen al de laatste etappe terug naar Valkenburg is. Het is vakantie voor mij en neem het er hier nog even van.
In de laatste paar kilometer loop ik over het Krijtlandpad een rondje om Vijlen heen via Melleschet. Dan heb ik dit stuk ook gehad en scheelt in de kilometers van morgen. Via een wandelpad door het weiland kom ik precies achter het Hotel weer uit. Hier wacht mij een verfrissende douche, een uitgebreid diner en een goed bed. Het weer was goed, strak blauwe lucht met stralende zon met 20 graden, ik heb genoten van deze dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rondwandelingen Groenehartpad

Veel mensen dromen ervan om ooit een lange pelgrimstocht te maken. Om dat te kunnen doen is wel wat training nodig. Het begint met een rondw...