zondag 1 maart 2020

Krijtlandpad5

Krijtlandpad Deel 5


7 september 2019

Afstand: 22,7 km
50% onverhard wandelen
Startpunt: Hotel Restaurant Vijlerhof
Eindpunt: Hotel Op de Boud, Valkenburg a/d Geul
Bijzonderheden: Ruime uitzichten Karstraat Eys, Gulpenerberg, Gerendal, Valkenburg
Link naar de route 



Dit is mijn laatste vakantiedag in Zuid-Limburg en laatste wandeldag van het Krijtlandpad. Vanmorgen doe ik rustig aan, geniet van het uitgebreide ontbijt en pak daarna mijn rugzak weer in. Ik neem afscheid in het hotel met koffie en Limburgse vlaai.

Ik ga op pad en volg het pad door de weilanden van gisteren. Al snel en zeker voorbij Nijswiller valt het mij op dat hier het landschap veel ruimer, minder begroeiing en minder heuvelachtig is met grote uitgestrekte akkers. Vlakbij Eys staan hoge langwerpige bomen die zag al eerder in de verte staan. Nu hier dichtbij valt me ook op dat zelfs hier ook nog de kerktoren van Vijlen goed zichtbaar is.

Bij Wittem passeer ik een groot klooster en steek de Geul over om de Gulperberg te beklimmen. Nu voor het eerst op 10km voor de finish krijg ik last van mijn voeten. Boven gekomen bij het Mariabeeld neem ik plaats op een bankje. Ik zie dat mijn teennagel blauw is geworden: niet goed! Ik neem even pauze en tape mijn teen af om mijn tocht wel uit te kunnen lopen.

De gezelligheid van de Gulpense terrassen ga ik voorbij en zet mijn tocht in naar Valkenburg. De tocht gaat verder over onverharde paden tussen akkers en weilanden door en wordt het toch best weer heuvelachtig. Ik kom aan bij het Gerendal, de orchideeëntuin zit dicht en is gemaaid. Op één van de bankjes eet ik een appeltje.

Mijn teen voelt niet goed, maar ik moet door nog een paar kilometer. Na het biesbosch een stijle helling naar de ingang van het Sprookjesbos. Ik volg de markering links langs het hek omhoog en kom op de parkeerplaats van de Wilhelminatoren uit. Hier ontbreekt iedere markering. Met Gps navigeer ik naar de trap om af te dalen naar beneden.

In Valkenburg doe ik een sight-seeing wandeling en eet onderweg nog een frietje. Mijn laatste stappen op het #krijtlandpad gaan richting Zwembad  de Polfermolen, waar ik dinsdag de route heb opgepakt. Ik ben rond! Nu nog 1km naar mijn auto. Met een telefoon vol met foto's en voldaan gevoel van ervaringen en herinneringen stap ik in de auto naar huis.

Wat een geweldig mooi pad om te wandelen. Ik kom zeker een keer terug om in een ander seizoen om de route in tegengestelde richting te lopen en/of de routeverkorter i.c.m. Het pelgrimspad door het Savelsbos.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rondwandelingen Groenehartpad

Veel mensen dromen ervan om ooit een lange pelgrimstocht te maken. Om dat te kunnen doen is wel wat training nodig. Het begint met een rondw...